Cvičení s cukrovkou
Cvičení s cukrovkou

Vysoká hladina cukru v krvi a cvičení

Pravidelné aktivní cvičení představuje pro náš organismus poměrně velkou zátěž. Především zpočátku, zvláště když nejsme na pravidelný intenzivní pohyb zvyklí, nebo i vlivem cizího prostředí může docházet ke značným výkyvům cukru v krvi a s tím souvisejí jistá rizika.

Snažte se proto před cvičením údaj o množství cukru v krvi zjistit. Se znalostí toho, zda je cukrovka dlouhodobě dobře nebo špatně kompenzována, zde totiž nevystačíme. Pamatujte, že než nabudete patřičnou jistotu, většinou se neobejdete bez vlastních opakovaných pokusů a měření. V každém případě jakoukoliv náhlou změnu vždy konzultujte s lékařem. Uvedená tabulka by vám měla napomoci v základní orientaci.

GlykemieKetolátkyPohybová aktivita
pod 6 mmol/lnegativní*doplňovat sacharidy před i v průběhu cvičení
6–14 mmol/lnegativní*cvičení o mírné až střední intenzitě
14–16 mmol/lnegativní*mírná intenzita, změřit po 30 min. a při zvýšení aktivitu ukončit
nad 16 mmol/lnegativní*nízká intenzita, změřit po 30 min. a raději necvičit, o dalším postupu se poraďte s lékařem
*) Pokud jsou pozitivní ketolátky, necvičit a poradit se s lékařem.

ALE !!!

Pokud je glykemie 14–16 mmol/l:

  • Snědli jste nebo vypili nápoj obsahující sacharidy krátce před cvičením? Můžete cvičit – zkontrolujte si cukr po cvičení.
  • Nemůže být přítomna infekce, která může cukrovku náhle a prudce zhoršit?
  • Pokud se cítíte hůře než obvykle, raději necvičte.
  • Pokud se cítíte dobře – můžete cvičit, změřte se po cvičení.
  • Jsou-li přítomny tzv. ketolátky v moči, necvičte.
  • O dalším vhodném postupu se poraďte se svým lékařem.

Pokud je glykemie nad 16 mmol/l:

  • Necvičte, je třeba zlepšit kompenzaci cukrovky jiným postupem.

Zvláště zpočátku a cvičíte-li v novém prostředí, může se stát, že po cvičení bude hladina cukru vyšší o několik mmol/l. Příčinou může být:

  • Vliv stresové reakce z neznámého prostředí a aktivity – vymizí během týdnů.
  • Výběr nevhodného druhu cvičení – příliš intenzivní a namáhavé cvičení.

Další postup:

Pečlivě zaznamenávejte hodnoty cukru a druh, intenzitu a délku trvání pohybové aktivity. Při příští návštěvě se pochlubte svému diabetologovi nebo edukační sestře a proberte s nimi výsledky svého snažení.

Partnerem stránek je VZP ČR.
Cvičení s cukrovkou